Jesteś tutaj
Gospodarka odpadami

Sprawozdanie w zakresie gospodarki odpadami za 2017r.
Zgodnie z wymogami ustawowymi Gmina kontynuowała odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych .
W wyniku przeprowadzenia procedury przetargowej od 1.04.2016r. do 31.12.2017r. „Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w Gminie Wilamowice” realizowała firma SANIT-TRANS Sp. z o.o. z siedzibą 43-392 Międzyrzecze Górne, Międzyrzecze Górne 383. Wartość zamówienia – 2.863.123,20 zł. , z tego w 2017r. – 1.636.070,40 zł. ( miesięcznie – 136.339,20 zł.)
Natomiast zadanie pn.: „Utworzenie i obsługa Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) na terenie Gminy Wilamowice” realizowane było przez Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Sternat Marek z siedzibą 43-330 Stara Wieś, ul. Pańska 39. – termin umowy od 1.10.2016r. – do 31.12.2017. Wartość umowy - 133.488,00 zł. , w 2017r. – 106.790,40zł. ( miesięcznie – 8.899,20zł.) + koszty transportu i zagospodarowania odpadów budowlanych i zielonych.
Właściciele nieruchomości zamieszkałych mogli przekazywać do Punktu m. in. odpady takie jak: popiół; szkło; papier; tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe; odpady zielone, remontowo-budowlane o charakterze komunalnym pochodzące z drobnych prac nie wymagających pozwolenia na budowę czy rozbiórkę ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót do starosty; tekstylia, ubrania. Zaznaczyć należy, że w celu zmniejszenia kosztów , odpady zielone były odbierane wyłącznie w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
Od 1 stycznia 2017 r. obowiązywały nowe stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy i wynosiły , tj.:
- 10 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość jeżeli odpady były zbierane i odbierane w sposób selektywny,
- 22 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość jeżeli odpady nie były zbierane i odbierane w sposób selektywny.
Stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy ustaliła Rada Miejska w Wilamowicach uchwałą Nr XXIX/233/16 z dnia 24 listopada 2016 r. w sprawie ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości , na których zamieszkują mieszkańcy ( Dz. Urz. Województwa Śląskiego z dnia 5 grudnia 2016r., poz. 6387)
Głównym czynnikiem generującym wzrost kosztów były koszty związane z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów.
Liczba mieszkańców objętych systemem: 17.141 osób ( liczba właścicieli nieruchomości : 4.582)
Porównawcza masa zebranych odpadów |
2016r.
|
2017r. |
Łączna masa |
4.960,638 Mg
|
4.932,381 Mg |
POPIOŁY stanowiły |
1.909,590 Mg |
1.523,900 Mg |
ZMIESZANE stanowiły |
1.366,700 Mg |
1.369,060 Mg |
PAPIER stanowiły |
53,190 Mg |
34,010 Mg |
SZKŁO stanowiły |
301,230 Mg |
230,290 Mg |
TWORZYWA SZTUCZNE, METALE stanowiły |
736,100 Mg |
1.254,270 Mg |
POZOSTAŁE (W TYM WILKOGABARYTY, ZUŻYTY SPRZĘT, ODPADY REMONTOWE, OPONY, CHEMIKALIA itd.) stanowiły |
593,828 Mg |
520,851 Mg |
Porównawcze koszty systemu |
2016r. |
2017r. |
PLAN 2018r. |
WYDATKI |
1.871.167,29 zł |
2.001.904,33 zł |
2.423.170,00 zł |
DOCHODY |
1.526.424,35 zł |
1.901.905,49 zł |
Ok.2.245.434,00 zł. |

- 12759 odsłon